Petr Tichý: informačním srdcem ordinace je počítač a ambulantní software
Ambulantní systémy jsou schopné pracovat s velkým množstvím vstupů a výstupů. Přitom každá z periferií supluje činnost lékaře, který tak získává více času tam, kde je nenahraditelný. Nejen o tom, co všechno je schopen obsloužit hardware v ordinacích, jsme se bavili s Petrem Tichým, specialistou na ambulantní systémy Compek Medical Services.
Umíte si dnes vůbec představit ordinaci bez IT vybavení?
Nejen kvůli administrativním požadavkům je práce s IT vybavením mnohem jednodušší než bez něj. Před zavedením povinných elektronických receptů snad ještě existovaly ordinace bez IT. Ale dnes už to bez počítače v ordinaci nejde – i kdyby jen kvůli elektronickým receptům a neschopenkám.
V ordinaci se pracuje s mnoha zařízeními – co je ale informačním srdcem ordinace?
Informačním srdcem ordinace je počítač a ambulantní software.
Je vůbec ještě třeba přenášet data ze specializovaných zdravotnických zařízení do počítače ručně? Jak se jejich spojení realizují?
I když se některé údaje ještě přepisují ručně, většinou se používá propojených celků. Zvláště v případech, kdy se zpracovává vícero vstupů najednou nebo za delší časový úsek, je vhodné přímé spojení. To se realizuje bezdrátově i kabelem, přičemž kabel se stále ještě považuje za spolehlivější řešení, neboť bezdrátové technologie občas zazlobí.
Co je výhodou přímého spojení zdravotnické techniky s počítačem?
Výhodou přímého spojení zdravotnické techniky s počítačem je možnost okamžitě přepočítávat, vyhodnocovat a interpretovat vstupní údaje. Navíc se finální data dají ihned spojit s databázovými záznamy konkrétního pacienta – a případně rovnou odkomunikovat do dalších systémů.
Jak vypadá běžná pracovní stanice?
Ordinace běžně používají standardní desktopy. Lékaři pohybující se mezi vícero ordinacemi a při práci z domova využívají notebooky a vzdálené připojení.
Zdravotnická zařízení s vícero ordinacemi mívají počítačovou síť, případně i s dedikovaným serverem. Ten se hodí zvláště v případě práce s daty z různých zdravotnických přístrojů a programů, jako jsou ambulantní systém, vstupy z radioviziografie, diagnostické programy, obrazové záznamy a další.
Zákazníky jsme schopni vybavit od jednoho laptopu až po komplexní počítačovou síť.
A jaké periferie nejčastěji doplňují základ?
Z kancelářských periferií typicky tiskárna či multifunkční zařízení. V ordinacích se často připojuje vícero tiskáren k jednomu PC, protože to zjednodušuje a urychluje práci s množstvím formulářů. Výborným komponentem je například pokladní tiskárna. Ta dokáže vytisknout elektronický recept okamžitě při úspoře dvou třetin nákladů tisku na běžné tiskárně.
Pomáhají také tiskárny samolepících štítků (např. na zkumavky). Recepci často doplňují monitory pro přehled v objednacím systému a k monitoringu čekárny (systém „Neklepat“). Pro platby kartami platební terminály. A pak různé čtečky karet, zálohovací zařízení, záložní zdroje a další.
Kromě běžných periferií instalujeme specifická zařízení pro jednotlivá pracoviště – například:
- kalibrované diagnostické monitory pro plicní ordinace;
- výkonné grafické karty pro vizualizaci ortodontických modelů a snímků;
- grabbery sonoskopických a kolposkopických snímků aj.
Co doporučujete proti ztrátám či odcizení dat zdravotnických zařízení?
Každé řešení stojí nějaké peníze a nějaký čas potřebný na provedení archivace. Případně i čas na obnovu dat či celého provozu.
Například psychiatr, který má ve svém ambulantním informačním systému pouze běžná ordinační data, stačí, když zálohuje po ordinačním dni pár minut na USB. Tam se cena řešení pohybuje na úrovni stokorun.
Na druhé straně je ordinace kardiologa, která denně vyprodukuje i několik GB dat. V takovém případě je vhodné ukládat data na dedikovaný server a zálohovat jinými mechanismy – třeba i do jiné geografické lokality.
Proti odcizení dat je potřeba mít fyzicky zabezpečenou ordinaci. Flashdisky nenechávat volně přístupné, protože ty zloděj bere automaticky. Riziko spatřuji v přístupu vysokofluktujícího personálu, jako jsou např. pracovníci úklidových firem.
Výhodou připojení k internetu je možnost vzdálené podpory a správy. Jak je na tom v těchto oblastech zdravotnický hardware?
Připojení k internetu je nutností z důvodu vydávání elektronických receptů, neschopenek, komunikace s pojišťovnami aj. Možnost vzdálené podpory je příjemný bonus, díky němuž se lékařům dostane velmi rychlé pomoci. Většina servisních zásahů se provádí prostřednictvím vzdálené podpory. Došlo ke zkrácení reakčního času ze dnů na hodiny či minuty.
U zdravotnického hardwaru je problémem vzdáleného připojení jeho zabezpečení. Dnes se u mnohých zařízení záměrně omezuje přístup k internetu, a to z důvodu rizik pro zdraví pacientů, právních a ekonomických rizik. S rozvojem internetu věcí si dokážu představit, že výrobce svá zařízení vybaví modulem, pomocí něhož s nimi bude komunikovat 5G sítě zabezpečeným kanálem.
Je ještě nějaká část provozu ordinace, kterou firma Compek pokrývá?
Coby firma se snažíme být dodavatelem kompletní ordinace. Krom toho provádíme záruční i pozáruční servis, školení, konzultace, ověřování a revize. Děláme vše pro to, aby se naši zákazníci na nás mohli spolehnout v každém ohledu provozu svých ordinací.
Co považujete za vůbec nejdůležitější při realizaci hardwarového vybavení ordinace?
Za sebe bych řekl, že velmi důležitá je spolehlivost dodávaného zařízení.
S tlakem na nízkou cenu se hledají stále levnější výrobní postupy, což pak může vést k nižší životnosti. My se snažíme dodávat produkty a materiály, které máme vyzkoušené a u nichž předpokládáme či očekáváme vyšší kvalitu a spolehlivost.
Je to efektivnější pro zákazníka i pro nás. Některé výrobce a zařízení jsme z těchto důvodů přestali dodávat.